Sklep papierniczy BiuroweZakupy24.pl
Blog kategorie

Praca zespołowa – czy współpraca się opłaca?

0
Praca zespołowa – czy współpraca się opłaca?

Funkcjonowanie świata od wieków bazuje na pracy zespołowej i komunikacji. Imponujące budowle, wspaniałe pojazdy czy gigantyczne firmy nie miałyby racji bytu, jeżeli byłyby oparte na pracy tylko jednej osoby. Co za tym idzie, pojawia się pytanie – dlaczego praca zespołowa jest ważna? Dlaczego warto pracować w zespole? Jak pracować w zespole, aby odnosić sukcesy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w niniejszym artykule.

Czy wiesz, co to jest praca zespołowa? 

Praca zespołowa wykonywana jest przez grupę pracowników i dotyczy określonych czynności lub operacji, które są wydzielone ze specyfiki funkcjonowania danej firmy. Składają się na nią:

  • szybsze rezultaty określonych działań, 
  • zwiększona efektywność, 
  • zwiększona liczba skutecznych rozwiązań, 
  • sprzyjanie rozwijaniu i zacieśnianiu więzi między pracownikami, 
  • bardziej kreatywne podejście pracowników do swoich zadań. 

Na czym polega współpraca? 

Od pracy zespołowej do współpracy jest jeszcze daleka droga. Współpraca polega na stworzeniu więzi i umiejętności współdziałania z innymi, aby osiągać wspólne cele i wspólnie rozwiązywać dane problemy. Ten termin obejmuje wszystkie obszary życia, nie tylko pracę zarobkową.  

Dlaczego praca zespołowa jest ważna? 

Wielkie przedsięwzięcia nie miałyby racji bytu, gdyby nie praca zespołowa. Według badań, aby praca w zespole była efektywna, muszą zostać spełnione określone warunki: 

  • Bezpieczeństwo psychologiczne – w dzisiejszych czasach coraz bardziej zauważa się wpływ zdrowia psychicznego na zdrowie fizyczne. W firmie, w której wszyscy się szanują, pozwalają na indywidualność i stawiają na dobrą atmosferę, wyniki są zdecydowanie lepsze. Zestresowany, zawstydzany pracownik wcale nie wykonuje swoich obowiązków efektywniej. 
  • Niezawodność – pracownicy muszą wiedzieć, że każdy będzie pracował na najwyższym poziomie i dotrzymywał swoich terminów. 
  • Struktura i czytelność – cele, plany i role poszczególnych pracowników muszą być jasne i czytelne dla każdego. 
  • Znaczenie pracy – zaangażowanie członków, którzy rozpatrują swoją pracę jako ważną. 
  • Wpływ wykonywanego zadania – przekonanie o pozytywnej zmianie, jaką przyniesie określony rodzaj pracy. 

Jakie są zalety pracy zespołowej?  

Praca w grupie ma szereg istotnych zalet i nie jest to dla nikogo powodem do zdziwienia. Właściwe dobranie zespołu, dobra atmosfera w pracy i integracja przekładają się na bardziej satysfakcjonujące rezultaty i obniżenie poziomu stresu. Pracownik pozytywnie nastawiony do swojego sposobu zarobkowania jest znacznie wydajniejszy, a co za tym idzie – firma odnosi większe sukcesy. 

Spełnianie się poprzez pracę z innymi 

Należy podkreślić, że większość społeczeństwa spędza w pracy znaczną część swojego życia. Ludzie – jako istoty społeczne – mają potrzebę przynależności do grupy, którą mogą spełniać poprzez pracę w zespole. Bez znaczenia, czy ktoś się identyfikuje jako introwertyk czy ekstrawertyk – każdy potrzebuje kontaktu z innymi, w mniejszym lub większym stopniu. Kolejno, sprzyja to zaspokojeniu potrzeby samorealizacji, co przekłada się na pozytywny obraz samego siebie, a w rezultacie na dobre zdrowie psychiczne.  

Różnorodność – lepsze efekty 

Połączona wiedza i umiejętności osób pracujących w zespole wpływa na zdecydowanie lepszy wygląd końcowy danego projektu. Każdy ma inny bagaż doświadczeń, co wpływa pozytywnie na innowacyjność pomysłów i rozwiązań i może sprawić, że będą one korzystniejsze. 

Węższy, lepiej dopasowany zakres obowiązków  

Prawidłowe rozdzielenie zadań – według umiejętności i zdolności pracowników – sprawia, że chętniej podejmują się oni wyznaczonych działań i lepiej je realizują. Stawianie poprzeczki zbyt wysoko w formie oczekiwań znacząco może obniżać nastrój i samoocenę, co nie przełoży się na dobrze wykonane zadania. Takie samo zjawisko ma miejsce przy zbyt monotonnych obowiązkach, które prowadzą do marazmu i znużenia. W pracy zespołowej powierzone zadania są wykonywane efektywniej i szybciej, ponieważ pracownicy mają zawężony zakres obowiązków – obejmujący zadania, w których są najbardziej efektywni. 

Większa motywacja do działania 

Członkowie zespołu pracują w grupie lepiej, ponieważ czują się obserwowani, a przez to bardziej pobudzeni do działania. Każdy chce się wykazać i uniknąć negatywnego odbioru. Pobudza to wszystkich do kreatywności i innowacyjności. Burza mózgów czy wspólne planowanie są przyczynami powstania czegoś spektakularnego. Pracując z innymi, stwarza się sposobność do wymiany wiedzy, doświadczeń, a nawet poglądów. Może to istotnie wpłynąć na wzrost kompetencji, a czasami wzbudzi chęć do rozszerzenia swoich zainteresowań. W zgranym zespole przepływ informacji jest większy i sprzyja sprawniejszej komunikacji. 

Co utrudnia pracę w zespole? 

Negatywna atmosfera w ogromnym stopniu wpływa na funkcjonowanie i samopoczucie, a to odbija się na niskiej efektywności pracowników. Konflikty są istotnym czynnikiem stanowiącym motor napędowy do społecznego rozwoju. Jednak należy pamiętać, że niosą za sobą one ogromny bagaż przykrych doświadczeń psychicznych. A w niekorzystnych warunkach człowiek traktuje swoją pracę jako przykry obowiązek, co z pewnością nie przenosi się na pozytywne rezultaty.  

Ponadto nie każdy posiada umiejętność pracy w zespole. Także obecność w tej samej grupie osób o bardzo zbliżonych charakterach i mocnych stronach sprawi, że jej członkowie będą nieustannie przekonywać się do swoich racji. Poskutkuje to utknięciem projektu w martwym punkcie.  

Próżniactwo społeczne i rozmycie odpowiedzialności 

Próżniactwo społeczne jest zjawiskiem, które polega na zmniejszeniu efektywności i zaangażowania jednej osoby, która jest częścią grupowego zadania. Ma miejsce szczególnie, jeżeli jednostka uważa, że zadania są monotonne, nudne, a jej wkład nie ma większego znaczenia. Rozmycie odpowiedzialności ma miejsce, kiedy członkowie zespołu nie czują się odpowiedzialni za wykonywaną pracę. Nie wiedzą, jaki dokładnie wkład wnoszą w grupę, więc w sytuacji kryzysowej mogą się wycofać.  

Konformizm i myślenie grupowe 

Kreatywność i innowacyjne podejście, które warunkuje rozwój firmy, jest często burzone przez konformizm i myślenie grupowe. Jeżeli pracownik ma odmienne podejście do danego tematu od reszty zespołu, ma obawy, aby przedstawić swoje myśli grupie – w strachu przed krytyką, a nawet swojego rodzaju napiętnowaniem. Czasami z powodu „inności” pewne rozwiązania są odsuwane na boczny tor, ponieważ nie otrzymują pozytywnej wstępnej akceptacji. 

Jak poprawić współpracę w zespole? 

Pracą w grupie przeważnie kieruje jedna osoba, zwana w różnych branżach liderem, kierownikiem czy dyrektorem. Powinna to być osoba o najwyższych zdolnościach społecznych i komunikacyjnych, która umiejętności pracy w zespole i sprawnego nim kierowania ma w przysłowiowym „małym palcu”. Taka osoba: 

  • potrafi skutecznie delegować zadania, 
  • docenia pracę każdej jednostki, jak i całej grupy, 
  • jest otwarta, komunikatywna, ale również empatyczna, 
  • potrafi jednoczyć własny zespół wokół wspólnego celu.  

Aby poprawić współpracę w zespole, trzeba stawiać na: 

  • kulturę w przekazywaniu pozytywnych, jak i negatywnych informacji, 
  • wzajemne zaufanie i szacunek, 
  • docenianie wkładu poszczególnych osób, 
  • wspólne świętowanie sukcesów, 
  • otwartość na nietuzinkowe rozwiązania, 
  • regularną wymianę informacji. 

Praca zespołowa w wielu branżach pełni na co dzień nieodzowną rolę. Na przestrzeni lat bez współpracy i wymiany doświadczeń badaczy nie udałoby się osiągnąć tak imponującego postępu technologicznego, jaki mamy obecnie. Ważne jest rozwijanie umiejętności komunikacyjnych pracowników, odpowiednie powierzanie zadań, podkreślenie roli jednostki, wzajemne wsparcie i dobra atmosfera. Te składowe przełożą się na zdecydowany sukces w każdej firmie.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Projekt i wykonanie: Gabiec.pl
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium