Centralny Instytut Ochrony Pracy definiuje pracę biurową jako pracę umysłową wykonywaną w pozycji siedzącej. Wskazuje jednocześnie, że siedzący tryb pracy wywołuje obciążenia mięśniowo-szkieletowe, które sprzyjają powstawaniu nieprawidłowych krzywizn kręgosłupa. Mało tego, może doprowadzić do bólów nadgarstka, nóg, karku i szyi, co w konsekwencji wpływa na znaczny spadek wydajności i jakości pracy. Według statystyk aż 35% pracowników biurowych skarży się na tego typu dolegliwości.
Aby praca biurowa była efektywna i komfortowa, muszą zostać spełnione określone kryteria odnoszące się do wyposażenia stanowiska w podkładki i podstawki usztywniające konkretne części ciała.
Podkładki zapobiegające bólom nadgarstka
Najlepszym rozwiązaniem są podkładki pod myszkę komputerową, które zapewniają po pierwsze płynne działanie urządzenia, po drugie – oparcie dla nadgarstka. Takie podkładki mają charakterystyczną żelową poduszkę, która dopasowuje się pod wpływem nacisku i ciepła ciała. Sama poduszka jest miękka i giętka, a dzięki temu, że zatrzymuje ciepło ciała, usprawnia krążenie. Jej zadaniem jest ustawienie właściwego kąta między dłonią a przedramieniem, co ma zapobiec zwężaniu się cieśni i bólowi nadgarstka.
Dostępne są również podkładki pod nadgarstek bez części pod mysz, czyli żelowe poduszki, które można wykorzystać do dowolnej pracy, na przykład przy klawiaturze laptopa, na tablecie, kasie fiskalnej, kalkulatorze czy nawet przy pisaniu. Zobacz podkładki pod nadgarstek
Podnóżki biurowe poprawiające komfort
Podnóżki to specjalne konstrukcje, na których stawia się stopy, aby przyjąć komfortową pozycję ciała i tym samym złagodzić lub zapobiec bólom krzyża. Trochę wyższe ułożenie stóp niż na podłodze zapewnia odciążenie odcinka kręgosłupa, przez co ciało staje się mniej napięte. Ergonomiczne podstawy pod stopy mają powierzchnię z wypustkami do masażu stóp, które odstresowują i regenerują zmęczone stopy, przy tym są regulowane – zarówno na wysokość, jak i regulowany jest ich kąt nachylenia.
Dostępne są podnóżki ze zmiennym kątem nachylenia (do 25 stopni), zatem kładąc na nie stopy, wykonuje się ruchy kołyszące, które poprawiają krążenie. Zobacz podnóżki biurowe
Podstawki pod laptopy i dokumenty dla prawidłowej postawy ciała
Zadaniem podstawki biurowej jest podniesienie na przykład ekranu laptopa na wysokość oczu, co ma wymusić prawidłową, wyprostowaną postawę ciała i złagodzić napięcie mięśni ramion i szyi. Podstawka pod laptopa powinna być zakrzywiona i wentylowana, aby laptop nie dotykał jej całej powierzchni, co ma chronić przed jego przegrzaniem.
Ciekawym rozwiązaniem jest podstawka pod dokumenty, dzięki której można swobodnie przeglądać statystyki, projekty lub umowy. Jej zaletą jest ramię z trzema przegubami, dzięki któremu można ustawić dowolną pozycję i zwiększyć komfort pracy. Zobacz podstawy pod laptopa, książki i tablety
Wygodne krzesła dla zdrowych pleców
Krzesło ma największy wpływ na obciążenie układu mięśniowo-szkieletowego, dlatego niezwykle ważne jest, aby było regulowane i ergonomiczne, aby móc dopasować je indywidualnie pod pracownika i maksymalnie odciążyć plecy. Warto zwrócić uwagę, czy jest odpowiednio zakrzywione w odcinku lędźwiowym i czy sama jego konstrukcja jest stabilna. Co do regulacji, najważniejsza jest regulacja wysokości i głębokości siedziska oraz kąta pochylenia oparcia (najlepiej z możliwością blokady). Biurowe krzesło powinno posiadać podłokietniki oraz podstawę pięcioramienną, która ogranicza wywrotność krzesła. Zobacz krzesła biurowe.
Ergonomiczne biuro to takie, które spełnia wymagania dotyczące wyposażenia w meble i akcesoria zapewniające maksymalną wygodę pracy. Warto korzystać z dostępnych rozwiązań, aby zapewnić pracownikom komfortowe warunki, co na pewno przełoży się na ich samopoczucie i motywację, a w efekcie na wydajność.